Zijn werk betrekt het historische met het moderne en hij creëert hedendaagse en vluchtige performances, gebaseerd op de logica van zeer specifieke conceptuele, fysieke reacties.
Hij begon zijn artistieke carrière als schilder, fotograaf en musicus. Boris Nieslony heeft zijn levenswerk gewijd aan het ontwikkelen van een groter begrip van de filosofische, ethische, sociale, historische, revolutionaire en opstandige gevolgen van performance kunst en het zo breed mogelijk verspreiden van deze bevindingen. Hij is een onvermoeibare pleitbezorger van de kunst van de levende uitvoering, en van het live aanwezig zijn in het treffen, in de ontmoeting. Hij maakt zijn praktijk sterk door het organiseren en bijwonen van heel veel internationale kunstenaars ontmoetingen. Hij publiceert zijn eigen theoretische teksten evenals die van anderen. Hij archiveert werk en creëert performances, fotografisch werk en installaties die een existentieel onbehagen vertolken en een alchimistische, visuele poëzie uitstralen.
In 1978 werd hij medeoprichter van het 'Künstlerhaus Hamburg' en runde hij een kunstenaars-initiatief in Hamburg, welke de enige ruimte in Duitsland was die in deze tijd continu performance kunst en intermedia kunst toonde. In 1985 richtte Boris Nieslony Black Market International op, een samenwerkende vereniging van performancekunstenaars. In hetzelfde jaar richt hij Art Sevice Association (www.asa.de) op. ASA handelt als een agentschap om performance kunstenaars uit verschillende netwerken met elkaar te verbinden.
Sinds 1995 vestigt hij ook een serie van jaarlijkse evenementen in Duitsland. Permanent Performance Konferenz, bedacht hij om de mogelijkheden van performance te onderzoeken. Hij is oprichter van een uitstekend archief over performance kunst tot op de dag van vandaag.
Peter Farkas