Zij schreef ook over performance kunst, met name over The National Review of Live Art, Glasgow voor Art Monthly en Performance-Research.
Ze was sculpture-fellow aan de Universiteit van Gloucester, ontving een Boise reisbeurs van de Slade om werk in de woestijn te maken in Arizona en won de Sciart Award van de Welcome Trust (2007). Ze werd voor het eerst betrokken bij het maken van performances toen ze haar haar afknipte en de stad waar ze woonde lopende verliet, drie dagen lang. Sindsdien heeft ze werken gemaakt die handelen over lichamelijkheid, metafysica, en aanwezigheid; gebruikmakend van objecten zoals een karkas van een wolf, een kroonluchter verlicht met sambuca, een neon fan, hi-ten smoking en een conquistador wapenuitrusting die zij droeg voor een langdurig werk op een ligstoel. Zowel met The Wolves als solo maakte zij werk in Groenland, VS, UK, Duitsland, Vietnam, Nederland en Spanje. Recent belichaamde zij onder andere Alexander Peden - een Schotse priester, om misdaden te verrichten uit de Schotse literatuur en geschiedenis.
"Mijn recente werk handelt over de Schotse identiteit die zich manifesteert door middel van fictieve en feitelijke vertegenwoordiging. Door te onderzoeken hoe figuren uit de Schotse literatuur en geschiedenis hun identiteit hebben gepresenteerd, kan ik kijken naar hoe dat zich heeft ontwikkeld, ondermijnd en opnieuw heeft uitgevonden. De identiteit die ik nieuw leven heb ingeblazen belicht van heel dichtbij de menselijke anatomie en gaat over een selectie van menselijke onderdelen - Alexander Peden's preek masker, Alexander Graham Bell's telefonisch oor, of een haarlok van de scalp van Mary, Koningin van de Schotten. Zij komen allen met hun eigen geschiedenis en verhaal die worden gerangschikt om er een performance karakter van te maken; oude ervaringen gecombineerd met imaginaire geschiedenis. De basis voor deze werken is een tekst die verhaalt over de echte levenservaring van het hoofdkarakter, lenend onder andere van Stevenson, Scott en MacPherson.
Mijn vorige werk onderzocht de interfaces tussen emotionele voorwerpen en het soort van performatieve reacties die zij opriepen. Ik was bezig met mytho-poetische motieven gesteld tegenover oppositionele krachten of verschijnselen. Ik ben met name geïnteresseerd in low-tech- en door live art werk dat bepaald wordt door aanwezigheid, waarin het publiek, als een materieel element, cruciaal is voor de ervaring. Het repeteren van een performance werkt voor mij niet gunstig, ik wil voor het werk zelf genoeg brandstof genereren - een mix van pre-meditatie, voorgevoel, hoop en wanhoop - om haar eigen vorm, gevoel en aanwezigheid te vinden."
Foto: Allard Willemse - Zonder titel / Die Wölfe Stuttgart 2002
Foto Sarah Simblet - Zonder titel / Katuaq Groenland 2003
photographer unknown - Neon Fan / – 2005