Bookmark and Share
nl | en |
contact   |  credits 

workshops

To Be Present organiseert en documenteert. Maakt archief. De basale principes van performance zijn daarbij uitgangspunt.

De kunstenaar - de tijd - de ruimte en het publiek.


Off course Breathing Matters

Academie Minerva - Groningen.

Elke vrijdag werken we individueel aan het maken van performances, in of samen met een groep van 14 studenten. Elke week ontstaat nieuw werk, en bouwen we aan een eigen visueel vocabulaire, door te doen.

 

Eva



Eva

Martina Priehodová


I'm a mother of two children.

I'm a mother of two children,
Both blind and deaf.

I'm a mother of two children,
I've never seen them before.

They are children on love.
They are sprouts of momentarily lust.
They are seeds of passion.
They are seeds of passion that wasn't mine.

I'm a mother of two children.
Blind, deaf, I've never seen them before.
Seeds of love, joy, lust and passion.
I've never had it before.

I'm a mother of two children,
Neither one is mine.

I'm a carrier of two seeds, ready to ripen.
I'm a mother of two children,
Who will never be loved.

I'm a mother of two children,
Products of momentarily lust.
The lust picked me up one late night.

I'm a mother of two passions.
I'll never see their smile.
I'm a mother of two children,
A vessel for love that isn't mine.

 

Martina


Martina Priehodová

we nap


Aruba, our history will live on with the preserved cunucu houses. The skeletons of the houses will tell a story of how it used to be before the modernization took over our lands
and sadly it's out of our hands.
It will remind us how safe it used to be, sleeping with the doors open without a care


Roslyn Schwengle


week 4. where do you come from

"In Portugal we nap"
 
When the sun is neither high or low.
When my stomach is full and my heart is content, I lay for a while.
Sometimes I even smile.

The soft breeze that was carried from the coast passes trough my hair as the song of my ancestors play.
Fado always has allot to say.

The beautiful sound of strings from the Portuguese guitar tickles my ear.
I close my eyes and for a while I disappear

week 3. political: Cas di cunucu

Cas di cunucu.

Aruba, our history will live on with the preserved cunucu houses.
The skeletons of the houses will tell a story of how it used to be before the modernization took over our lands
and sadly it's out of our hands.

It will remind us how safe it used to be, sleeping with the doors open without a care
but in this time you can't or else you might get a scare.

It would remind us about a time where you wake up to the sound of singing birds
instead of the noise of busy roads.

It would remind us about how proud we are to be Aruban but like vulutre,
our children will scavenge the last pieces of our culture.

But that's all you will be cas di cunucu, a reminder,
we have lost value to what is important to us and now
we are blinded by greed and it doesn't look like any time soon
that we will be freed.

week 2. tell me about your family:  words spoken like fire

The story of his family, spoken in a a tongue which those infront of him cannot speak.
but this does not matter to me for his expression feels like fire
fire that fills up the entire room and is so hard to miss.
there is power in his voice and strangely enough that power brings an unknown presence that feels familiar.
and for a moment I felt blessed.

week 1. an object:  Microfibres

The fabric is soft and absorbent to clean and avoid scratches in the process.
something so simple and small but is carried wherever the host goes.
"it helps me see."


Roslyn Schwengle

Harde Schreeuw


herinnering aan een sterke performance die gemaakt werd in een van de eerste lessen


Mirre van Lenthe


Off course ‘Breathing matters’

Een spannend begin, midden in de ruimte. Wat wordt er van mij verwacht en wat verwacht ik van de anderen. Een technische uitdaging was mijn verwachting. Dit liep anders. Een technische uitdaging in mijn hoofd werd het. Mijzelf openstellen voor publiek, voor anderen, voor artiesten. In de afgelopen jaren ben ik steeds zekerder geworden over mijzelf, over hoe ik mijzelf presenteer. Bij deze off course bewijs ik mijzelf. Hoe emotioneel sterk ik kan zijn, hoe kwetsbaar ik kan zijn. Nooit van mijzelf gedacht dat ik dit zou kunnen, elke week een nieuwe performance opvoeren en daarover trots zijn.

Het doen is voor mij het moeilijkst. Waarom zou ik elke keer weer naar voren lopen. Waarom zou ik wat van mijzelf laten zien. Omdat het goed voor mij is. Goed voor mijn ontwikkeling, goed voor mijn vertrouwen. Ik zal dit afmaken, ik zal hier sterker van worden. Je moet het alleen maar doen en ervan leren.

- Mirre van Lenthe

Performances:

• Welke politieke kwestie gaat je aan het hart?

• Where do you come from?

• Tekening geinspireerd door een van de eerste, intuitieve performances die gemaakt werden gedurende de eerste lessen


Mirre van Lenthe

Breathing, building and destroying walls



Maja Bojanic



Maja Bojanic

onderzoek


 

 


Roza Kootstra


• Performance onderzoek naar hoe het lichaam zich verhoudt tot de ruimte, hoe je met beweging de ruimte kan beschrijven. Ook verder onderzoek naar hoe de communicatie met een publiek verloopt, direct of onzichtbaar? Werken met publiek of solo?

• onderzoek naar de stem

• Tekeningen gemaakt na de performances Tell me about your family


Roza Kootstra

zonder titel



Danielle Tjon-A-Tsoi



Danielle Tjon-A-Tsoi

Impressie



Maria Luisa Vitorino


Where do you come from?

In Portugal we take naps

music from Amália Rodrigues


Maria Luisa Vitorino

zonder titel



Annet Allers



Annet Allers

connection


Where do you come from? The differences of countries and habits, Vietnam opposed to The Netherlands, in particular Groningen. How the voice is ised so different and the habits, the bodylanguage.


Thuy Huynh



Thuy Huynh

Eating



Jascha vom Ende


Where am I coming from?

Where am I right now?

Where am I going?

Who am I with?

with whom am I going?

Who am I?

 

Where am I coming from?     I grew from my roots

Where am I right now?          I’m right here

Where am I going?                to the unknown 

Who am I with?                     I’m with the sun 

with whom am I going?        with the whole

Who am I?                             I’m a soul.              I’m a grateful soul.


Jascha vom Ende

musica



Lorenzo Merico



Lorenzo Merico

Gewaar worden



Ingrid In Der Maur



Ingrid In Der Maur

Zonder titel


werk gemaakt naar aanleiding van dezelfde performance, alleen met een verandering van karakters


Gionata Girardi



Gionata Girardi

Hair cut


Eerste beelden die werden gemaakt naar aanleiding van de performances die we hebben gemaakt. Toen is er niet gedocumenteerd. Watr blijft er achter op je netvlies? Welk werk en waarom?

 


Gezina Mulder



Gezina Mulder
Masterclass Performance 2019

Danielle van Vree & Anet van de Elzen

Twee tijdsblokken: door middel van oefeningen en opdrachten fysiek bewustzijn en sensitiviteit ontwikkelen.

Onderzoejk naar de kracht en betekenis van de dialoog tussen performer en publiek, performer en ruimte, performer en tijd.

Het laatste onderdeel van de masterclass is een presentatie van de performances in puntWG in Amsterdam voor een publiek.

Masterclass Performance 2019


Masterclass Performance

Danielle van Vree & Anet van de Elzen

Initiatief van Stichting Ansicht Amsterdam

Datum: 27 januari 2019 van 10:00-17:00 uur

Presentatie in puntWG op 27 januari 17:00 uur

 


door Danielle van Vree, Anet van de Elzen


Masterclass Performance 

Danielle van Vree & Anet van de Elzen

Initiatief van Stichting Ansicht Amsterdam

Datum: 27 januari 2019 van 10:00-17:00 uur

Presentatie in puntWG op 27 januari 17:00 uur

Locatie: puntWG / WG terrein - Amsterdam

Maximaal 12 deelnemers

De masterclass was toegankelijk voor studenten uit elke kunstdiscipline, theatermakers en beeldend kunstenaars.

voor meer informatie stuur een email

 

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Danielle van Vree: www.daniellevanvree.nl

Anet van de Elzen : www.anetvandeelzen.com  / www.tobepresent.nl

Over de kunstenaars:

Het werk van Danielle van Vree bestaat uit performances en video’s. In 1995 studeerde zij af aan de theaterschool in Amsterdam, daarna werkte zij als regisseur en performer. In 2003 en 2004 volgde Danielle van Vree twee werkperiodes aan de Rijksakademie. In haar werk, met name in de performances, is transparantie en de dialoog met de toeschouwer essentieel. Danielle van Vree wil contact met de toeschouwer en iets in beweging brengen met een werk. Haar benadering is fysiek en filosofisch en reikt de toeschouwer een transparant concept aan, waarin ruimte is voor reflectie. Geluid, tekst, video en objecten zet zij in als middel om een dubbelbeeld te veroorzaken en de relatie en ruimte tussen subject en object te bevragen.

 

Anet van de Elzen maakt beelden met handen, hoofd en lichaam. Haar werk is verweven met haar leven en ervaringen, het bevat archetypische of iconografische elementen die de sleutel zijn tot de communicatie met de ander. Als de beelden gemaakt zijn schuren ze tegen de dagelijkse werkelijkheid, gestript, ontdaan van wat er niet toe doet, soms armoedig, getergd, eenzaam, hun oorsprong in een andere realiteit. Ze worden deel van een vocabulaire dat zich ontwikkelt in haar praktijk. Zij wil contact maken met de Ik in de Ander en kan niet dezelfde diepte, tederheid, wreedheid of droefenis vinden in taal zoals zij dat kan met gevormde materie en performance. Zij maakt werk en is curator van diverse festivals in binnen- en buitenland. 


door Danielle van Vree, Anet van de Elzen
puntWG en WG Terrein, Amsterdam

Presentatie in Punt WG


Zondag 27 januari om 17:00 uur vindt de afronding plaats van de Masterclass Performance in puntWG Amsterdam, met ruimte voor gesprek.


participants masterclass


Zondag 27 januari om 17:00 uur vindt de afronding plaats van de Masterclass Performance in puntWG Amsterdam, met ruimte voor gesprek.


participants masterclass
puntWG, WG Plein, Amsterdam
HKU 2014

Seminar


4-daags seminar, binnen en buiten met 4 studenten van de HKU, waarin duo oefeningen en solo performances elkaar afwisselden.


Anet van den Elzen met Nino Chutkerashvili, Roos Hilstra, Lea Schiess en Nina Bijnsdorp


Na een introductie gaan de studenten aan de slag, met steeds een nieuwe uitdaging, we werken met de stem, het lichaam en zelf gecreerde teksten


Anet van den Elzen met Nino Chutkerashvili, Roos Hilstra, Lea Schiess en Nina Bijnsdorp
HKU 2013

workshop/seminar met tien studenten, we werken met stem, objecten, tijdsduur en locatie.

To Be Present seminar


De interactie en groepsdynamiek zijn belangrijke aspecten voor een workshop of seminar. We leren van elkaar.


Studenten HKU


De basisprincipes van de performance worden onderzocht.

Een energiek programma met concentratie-, stem- en beweging- en duo- oefeningen wordt aangeboden; we verwerven tools om een performance te maken.

Data: Introductie, dinsdag 8 januari 10:30 - 12:30 / workshops: dinsdag 15 januari, dinsdag 22 januari en dinsdag 29 januari van 10:30 uur tot 16:30 uur

docent: Anet van de Elzen


Studenten HKU
HKUtrecht Tractieweg
ArtEZ 2012

Ter voorbereiding van de performances in AIR Besiendershuis Nijmegen werken we met 10 studenten in ArtEZ aan een programmering van jong wervelend talent!

Gastkunstenaars: Ieke Trinks, Sakiko Yamaoka

LIVE ART Workshop


Hoe begin je een performance, door een van de studenten



objecten en taal spelen een rol

 

Deelnemende studenten zijn:

Margot Leerink 
Kitty van Ekeren 
Joanneke Jouwsma 
Arda Maars 
Leon Kuipers 
Arash Fakhim Esmaeilian 
Patricia Steffen 
Eduards Zarins 
Anouschka Pessy 
Sophie de Vos 
Laura de Vogel
Mireille Tap


ArtEZ, Fine Art, Arnhem

Multiple (un)related causes nr. 6


Ieke Trinks voert een performance uit in de kantine van ArtEZ tijdens de lunchpauze.

 


Ieke Trinks


Ieke Trinks was student bij Artez (voorheen HKA) van 1997 t/m 2001 aan de afdeling Vrije kunst. Zij woont en werkt nu in Rotterdam. Naast haar solo werk maakt zij deel uit van het performance collectief 'Trickster' en is zij mede-organisator van 'Performance Art Event'. Haar performances concentreren zich voornamelijk op de volgorde van dagelijkse routines; objecten en handelingen worden losgekoppeld. Dit kan soms tot absurde situaties kan leiden.

Ieke Trinks


Ieke Trinks
ArtEZ, Fine Art, Arnhem

To Be Present Workshops


LiveArt workshops op ArtEZ Fine Art Arnhem, voorbereiding van het performance-evenement in mei 2012 waarbij intuïtie, inventiviteit en aanwezigheid op tijd en plaats aandacht krijgen.


Anet van de Elzen


PRESENTATIE 6 mei om 13:30 uur in AIR Besiendershuis Nijmegen.


Anet van de Elzen
ArtEZ, Fine Art, Arnhem
ABKM 2011

Workshops Live ART- door intensieve workshops in samenwerking met de studenten van de Academie Beeldende Kunsten Maastricht, maken we een avond van performances in Het Huis Van Bourgonie, in Maastricht

at work


aan het werk in het theater

10.00 uur - 18.00 uur


Anet van de Elzen


Met studenten autonoom Academie Beeldende Kunsten Maastricht: Annick Ypma, Marta Alvarez Moraja, Alejandro Asenjo en Thilman Crins


Anet van de Elzen
Huis van Bourgondië, Hoogfrankrijk 27, Maastricht plattegrond

Workshop - Conclusie


Dag 8 - gevonden?

laatste hand zetten aan het werk, de werken die getoond gaan worden tijdens de open dagen.


Anet van de Elzen


Focussen op Timing / Concentratie en contact / Beeld en Plek / TOEPASSING IN EIGEN WERK!!
hoe wil je de registratie van je werk?


Anet van de Elzen
Huis van Bourgondië, Hoogfrankrijk 27, Maastricht plattegrond

Workshop - Definitie


Dag 7 - Made up your mind?

Begeleiden van de individuele werken. Inmiddels werken we in het Huis van Bourgondië, dus op de locatie waar de uiteindelijke presentaties zullen zijn.


Anet van de Elzen


Jullie kiezen nu voor een vorm hetzij een performance voor een publiek, hetzij een performance voor een camera. Buiten? of binnen in het theater van het Huis van Bourgondië. Bepalen van de uiteindelijke presentaties/performances én de documentatie/de registratie ervan. De vraag komt op of het mogelijk is een performance te documenteren.


Anet van de Elzen
Huis van Bourgondië, Hoogfrankrijk 27, Maastricht plattegrond

Workshop - Perspectief


Dag 6 - Historisch perspectief

 


Anet van de Elzen


10.00 uur

bespreking over de performances van 20 en 21 mei in het Huis van Bourgondië en ontwerp afmaken van de flyer

12.00 uur

vertoning van films en video, registraties van bekende performances en documentatie van performances die speciaal werden gemaakt voor de camera.

Met films van performances van hedendaagse kunstenaars en spraakmakende registraties van historische performances

15.00 uur

werken we verder aan het maken van de structuur voor de werkperiode van 17 tot en met 21 mei, de flyer voor de performances op 20 en 21 mei in het

Huis van Bourgondië


Anet van de Elzen
Academie Beeldende Kunsten Maastricht, Autonoom

Werkbespreking


Dag 5 - What's up, wat gaan we doen, we bespreken de oefeningen tot nu toe en gaan gaandeweg werken aan een performance of interventie, een actie die meer gericht wordt op je eigen werk, wat jou beweegt en motiveert, wat jou raakt!


Anet van de Elzen


Iedere deelnemer bepaalt nu een eigen positie ten aanzien van performance, en maakt het een meer persoonlijk middel om mee te werken. Er zijn veel mogelijkheden van totale onzichtbaarheid in een performance tot duidelijke presence...

Verder maken we vandaag weer een 1 minuten film, ergens in de buurt van of in de academie


Anet van de Elzen

Waar?


Dag 4 - Waar vindt jouw performance plaats?


Anet van de Elzen


Kies je een publiek, door in de openbare ruimte een performance te maken? Of bepaal je een tijd en locatie en nodig je daarvoor een publiek uit? Of maak je een performance voor de camera, dus zonder publiek.
Vandaag gaan we naar buiten en bekijken de mogelijkheden voor een performance in de openbare ruimte.


Anet van de Elzen

No Tech


Dag 3 - Hoe lang duurt een performance?


Anet van de Elzen


Timing. Tijd wordt moeilijk meetbaar bij de ervaring van het doen van een performance, als performer kun je een performance als heel lang ervaren terwijl deze slechts 5 minuten duurt. Een publiek kan een half uur roerloos kijken en luisteren. Of na heel snel weglopen. Hoe bepaal je de tijd van een performance? Fysieke en mentale aanwezigheid zijn belangrijk.

Vandaag maken we een performance van drie minuten. Deze gaan we filmen met een Super 8 camera en met een hd camera.


Anet van de Elzen

Live


Dag 2 - Hoe communiceert een performance?

 


Anet van de Elzen


Hoe maak je contact in een performance.
Letterlijk, of via een beeld of de stem. Publiek wordt vandaag aandachtspunt. In het laatste deel van de workshop vandaag werken we met de stem; de zachte en luide stem, spreekstem, zangstem, gemompel maar ook werken met de stilte.

Neem een object of een kostuum mee.


Anet van de Elzen

To Be Present


Dag 1 - Ben ik er? Ben ik hier?

Deze serie van workshops wordt gegeven door Anet van de Elzen, kunstenaar/curator

www.tobepresent.nl

www.anetvandeelzen.com


Anet van de Elzen


We beginnen zonder hulpmiddelen, met alleen je lichaam, jezelf en nemen de mogelijkheden om daarmee een beeld of een poëtisch moment te maken voor één dag als uitgangspunt. Over blijft: lichaam - beweging - zang/geluid - gevoel/benadering - aanwezig zijn in het moment. Door snelle experimenten uit te voeren beginnen we actief met het opbouwen van performance ervaringen. Afsluitend met een gesprek; reflectieve momenten, film en video van kunstenaars die associatief ter sprake komen.


Anet van de Elzen
ArtEZ 2011

To Be Present - Live No Tech, werkt samen met een aantal studenten van ArtEZ fine art aan performances die later in het Museum voor Moderne Kunst worden gepresenteerd in een programma waaraan ook ervaren performance kunstenaars deelnemen.

Ook wordt er gewerkt aan de performatieve film om een filmprogramma in filmtheater Focus te verzorgen.

Partiture 2


een onaangekondigde performance van Trickster in de kantine van ArtEZ, in Arnhem


Trickster


trickster

Foto's: Steph Byrne


Trickster
Kantine Rietveldgebouw, ArtEZ Hogeschool, Arnhem

Workshop Performance


Inventiviteit, timing en aandacht voor elk detail dat deel is van de performance zijn aspecten die aandacht zullen krijgen evenals hoe je de nieuwe ervaringen kan inzetten in je eigen werk. 

Hedendaagse en historische performances gaan op een associatieve manier deel uitmaken van hetgeen we maken en bespreken.

http://www.tobepresent.nl/forum/


Anet van de Elzen


In de workshops gebruik ik mijn ervaringen als kunstenaar en als organisator/curator van performance-projecten

over mijn werk

Voor beelden uit de workshops:

http://www.tobepresent.nl/forum/

 


Anet van de Elzen
ArtEZ, Oude Kraan 26, Arnhem

Workshops Performance


Op uitnodiging van Bureau Export Arnhem, een workshop met studenten van Fine Art Arnhem, gegeven door Anet van de Elzen

Het maken van een beeld of poëtisch moment in een performance

In de workshops beginnen we meteen actief met snelle, intuïtieve handelingen om een serie van eenvoudige ervaringen op te bouwen die gerelateerd zijn aan het maken van een performance. We gaan uit van de meest basale vorm van performance, waarbij vier elementen belangrijk zijn. De kunstenaar, het publiek, de tijd en de plaats. Aanwezigheid is daarbij fundamenteel. Maar ook het contact met het publiek. In het contactmoment met de toeschouwers ontstaat het werk. 


Anet van de Elzen


beeldend kunstenaar/curator

meer info


Anet van de Elzen
ArtEZ, Oude Kraan 26, Arnhem

Workshop video/performance


Op uitnodiging van Bureau Export Arnhem, een workshop met studenten van Fine Art Arnhem, gegeven door Danielle van Vree

Het lichaam is het materiaal

De ruimte is het podium.

De performer gebruikt zijn lichaam om uiting te geven aan zijn idee/statement.

In de workshop zullen we beginnen met het ontwikkelen en maken van een individuele performance voor de camera. De academie en de openbare ruimte vormen het podium voor de performances en interventies. De camera (het videobeeld) wordt gebruikt op verschillende manieren: de camera die registreert, commentaar geeft of de performance in een ander perspectief plaatst. Performance en video kunnen naast elkaar komen te staan, waardoor er een interactie ontstaat tussen hetgeen zich live afspeelt en dat wat opgenomen is. Ik wil hierbij werken met de spanning tussen fictie en realiteit.

Vanuit mijn ervaring als regisseur en beeldend kunstenaar zullen we praten over en werken aan: het inhoudelijk concept, het gebruik van tijd en ruimte, het gebruik van beeld (video), de opstelling van het werk/publiek en de zintuiglijke ervaring.

 


Danielle van Vree


Voor beelden uit de workshops:

http://www.tobepresent.nl/blog/


Danielle van Vree
ArtEZ - Oude Kraan 26, Arnhem
Huygens College Amsterdam

Klik op het plaatje voor meer documenatie

Workshops To Be Present voor de leerlingen van het Huygens College in Punt WG

Workshops Huygens College


Workshops To Be Present in PUNT WG, aan leerlingen van het Huygens College, VMBO wat gelegen is grenzend aan het Wilhelmina Gasthuis Terrein in Amsterdam.


Rob Moonen, Anet van de Elzen


We werken met geluid, stem en ritme. Rob Moonen werkt met zijn breathing Machine, Anet van de Elzen met de longen, adem en buik die klein of groot geluid kunnen voortbrengen. Er werd enorm geschreeuwd...door sommigen! 


Rob Moonen, Anet van de Elzen
Punt WG, Marius van Bouwdijk Bastiaanse Straat 15, 1054 RT Amsterdam
*) verplichte velden